Praktijk voor orthomoleculaire geneeskunde

Orthomoleculaire geneeskunde is een vorm van geneeskunde welke gericht is op het aanpakken van de oorzaak (van het probleem) en hierdoor worden de klachten indirect bestreden. De orthomoleculaire geneeskunde maakt op dit moment een enorme ontwikkeling door. Dit komt doordat het wetenschappelijk bewijs in een enorm tempo toeneemt.

In de Orthomoleculaire geneeskunde wordt het lichaam voorzien van een optimale hoeveelheid van alle natuurlijke stoffen. Deze stoffen zijn allemaal lichaamseigen en nodig om optimaal te kunnen functioneren. Bij lichaamsfuncties hebben we het over: biologische processen te reguleren, weerstand te onderhouden en versterken, ontgifting te bevorderen, hormoon balans optimaliseren etc.

Bij een orthomoleculaire behandeling zal er in eerste instantie worden gekeken naar de voeding. Denk hierbij aan de voedingskeuzes en de kwaliteit van het eten. Daarnaast is de bereiding van voeding belangrijk en de eetgewoontes (goed kauwen, niet wegspoelen met water, niet te snel eten, etc.). Daarnaast is de opneembaarheid van de voeding belangrijk. Worden alle benodigde stoffen wel goed opgenomen? De inname en opname is bij iedereen verschillend. We noemen dit de biochemische individualiteit.

Goede voeding speelt de hoofdrol in een gezond en ziek lichaam. Naast de voeding wordt er in de orthomoleculaire geneeskunde aandacht besteed aan specifieke klachten of aanleg die iemand heeft. Dit wordt ondersteund door specifieke voedingsstoffen, dit kan in de vorm van een dieet of als supplement (pillen, capsules, tabletten).

Supplementen

Zijn de supplementen dan nodig? Is het schadelijk en heeft het wel zin? Zijn vragen die dagelijks de revue passeren. Het antwoord op de vraag of supplementen nodig zijn hangt af van de klacht die iemand heeft. Vaak kan er veel worden opgelost door de voeding aan te passen. Het komt echter ook vaak voor dat de klachten/tekorten in het lichaam zo groot zijn en dit op korte termijn niet alleen met voeding is op te lossen. Ons lichaam heeft het namelijk al druk genoeg met het verwerken van: ongezonde voeding, te veel stress, alle stoffen die we via het vervuilde milieu binnen krijgen (uitlaat gassen, plastics, etc.). De vraag of een supplement schadelijk is en of het wel zin heeft is JA!. Supplementen kunnen in sommige gevallen tot voor juist extra klachten zorgen. Daarom is het van belang om je goed te laten adviseren als je supplementen gaat of wil gebruiken. Er zit veel verschil tussen soorten en merken. Het ene supplement wordt super goed opgenomen en het ander is verwaarloosbaar. Dus op de vraag of het wel zin heeft heb je nu ook antwoord gekregen. Ja het heeft wel zin, mits je weet wat je neemt (en hoe het wordt opgenomen) en dit ook gericht is op het doel waarvoor het wordt ingenomen. Bij vragen adviseren wij om te overleggen met je behandelaar.

Orthomoleculaire geneeskunde is geschikt voor “gezonde” en ziekte mensen. Het is algemeen bekend dat er gebruik wordt gemaakt van supplementen in de topsport en door de levensgenieter. Echter als we ziek worden vinden we dat we niets extra’s nodig hebben? Wij zien vechten tegen een ziekte zoals: een verkoudheid, chronische vermoeidheid, reuma of zelfs kanker als topsport.

Met welke ziektes en klachten kun je terecht bij Livade voor orthomoleculaire geneeskunde?

- spijsverteringsziekten

- stofwisselingsziekten

- osteoporose
- reuma

- artrose
- diabetes en hypoglycaemie
- metabool x syndroom
- hormonale aandoeningen, zoals schildklierproblemen en burn-out

- stress en depressie
- candidiasis
- maag- en darmziekten (IBS en PDS)
- ME, CVS, PVS, (chronische) vermoeidheidsklachten
- fibromyalgie
- ziekte van Lyme
- allergie, pseudo-allergie, intolerantie

- hooikoorts
- huidaandoeningen
- bacteriële-, paraistaire- en virale aandoeningen
- HPU
- neuropsychologische aandoeningen (ADHD, ADD, autisme, etc)

- hart en vaatziekten

- oncologie (kanker) (gecertificeerde AHCC behandelaar)

- HPV virus

- jicht

Staat jouw klacht/diagnose en niet bij? Dat kan, bovenstaand zijn alleen de meest voorkomende ziektebeelden. Neem gerust contact op om een afspraak te maken of jou klacht te bespreken.