Bij Livade werken we met aanvullende onderzoek wanneer dit gewenst is. Let op onderzoeken worden alleen ingezet in combinatie met een intakegesprek en zijn niet los aan te vragen. Dit doen we om de kwaliteit van de behandelingen zo hoog mogelijk te houden.

Intolerantie onderzoeken (IGG)

Wanneer u lijdt aan een chronische klacht (buikklachten, eczeem, chronische ontstekingen, vermoeidheid, migraine etc.) die maar niet verdwijnt, kan de oorzaak wel eens een voedselovergevoeligheid of voedselintolerantie genoemd. Typerend voor zo’n overgevoeligheid is dat de symptomen vaak pas een paar uur of zelfs dagen na het innemen van een ”trigger food” optreden. Dit maakt ze heel moeilijk te identificeren waar het lichaam nu eigenlijk op reageert. Deze testen worden niet bij de huisarts of in het ziekenhuis uitgevoerd. Livade is een erkende praktijk en er kan worden gekozen voor onderzoeken van 22, 44, 90 of 277 voedingsmiddelen. Dit wordt in een laboratorium getest doormiddel van een bloedtest. Welke test nodig is zal de orthomoleculair diëtist met u bekijken.

Ontlastingsonderzoeken

Heeft u al jaren lang buikklachten en komt er niets uit de onderzoeken die zijn gedaan. Dan is en complete microbioomanalyse, die gebaseerd is op bacterieel DNA uit ontlasting wellicht iets voor u. De microbioomanalyse bevat meer dan 250 parameters, waarvan met name relevante bacteriën worden geëvalueerd. Op basis van de huidige onderzoeksresultaten wordt een evaluatie en een uitgebreide behandeling voor u gemaakt. We werken hiervoor samen met een erkend laboratoria uit Duitsland. Het laboratorium maakt gebruik van DNA-onderzoek, de z.g. Polymerase Chain Reaction (PCR). Biovis Diagnostik is door de Duitse Akkreditierungsstelle (DAkkS) geaccrediteerd volgens de huidig geldende norm DIN EN ISO 15189. De diëtist van Livade zal samen met u bespreken welk onderzoek nodig is.

Hormoontesten

Het komt vast door m’ n hormonen!” Dit is iets wat we dagelijks horen in onze praktijk. Klachten zoals spanningen, stemmingswisselingen of (buik)pijn worden op de hormonen afgeschoven. Hormonen werken nauw met elkaar samen. Denk aan de hormonen oestrogeen en progesteron die samen met insuline en cortisol een essentiële rol spelen in de hormoonhuishouding. Laboratorium analyse van de steroïde hormonen cortisol, DHEA, oestradiol, oestriol, progesteron en testosteron in het speeksel. De hormoondiagnostiek uit speeksel biedt tegenover de bepaling vanuit bloed talrijke voordelen: de monsterafname is niet-invasief, pijnloos en kan op ieder gewenst tijdstip en op iedere plek plaatsvinden. De hormoonbepaling uit speeksel is bijzonder zinvol omdat het beoogde vrije, biologisch actieve deel van de hormonen wordt bepaald. Bij de beoordeling van de vastgestelde hormoonwaarden in het speeksel is in eerste instantie vooral de verhouding tussen de verschillende hormonen belangrijk. Zijn de hormonen niet in balans of gaat de hormoonproductie sterk achteruit.

Vitamine en mineralen bepalingen

Vitamine, mineralen, spoorelementen, vetzuren en aminuzuren zijn onmisbaar voor het optimaal functioneren van het lichaam. Bij tekorten zullen allerlei processen in het lichaam minder goed verlopen, wat uiteindelijk kan leiden tot klachten en ziektes. Kosten van deze meting zijn €90,-. Redenen om dit te bepalen kunnen zijn:

• Volledige check of een aanvulling van vitaminen en mineralen echt nodig is. Wanneer je te veel slikt aan (niet goed opneembare) supplementen kan dit klachten geven. (Bijvoorbeeld te veel aan vitamine B6 en neurologische klachten).
  • Uitsluiten van absolute te korten. Denk aan bijvoorbeeld vitamine B12. Te weinig geeft o.a. neurologische klachten (tintelingen) en vermoeidheid.
  • Als u een laag normale bloedwaarde (tegen de ondergrens van de referentiewaarde) heeft. Wordt ook wel gesproken over een relatief tekort. Dit houdt in net niet te kort (laag normale waarde), maar kan wel al kan symptomen geven of te weinig energie of te weinig herstel bij ziekten. Denk bijvoorbeeld aan een laag zink, vitamine A en vitamine D bij darmslijmvliesontstekingen.

Afvallen met hulp van een DNA test?!

In de praktijk stuiten we steeds vaker op het probleem dat mensen steeds moeilijker kunnen afvallen. Na jaren van studeren zijn de diëtisten van Livade zich gaan verdiepen in het effect van het DNA op het lichaamsgewicht. Volgens recente bevindingen zijn onze genen voor 50 procent verantwoordelijk voor fysieke eigenschappen, zoals ons lichaamsgewicht. De andere 50 procent wordt bepaald door onze leefstijl en omgevingsfactoren en hierbij zullen we met een persoonlijk plan aan bijdragen. Zo kun je stellen dat je gewicht voor 50% wordt bepaald door je DNA. Het effect van koolhydraten op jouw lichaam, de mate waarin je in staat bent het jojo-effect te vermijden en je reactie op verzadigde vetten zijn enkele voorbeelden van inzichten die een onderzoek van je DNA kan geven. Wanneer je meer risico hebt op overgewicht kan een speciaal voedingsplan op basis van je DNA helpen met gewichtsbeheersing of gewichtsreductie.

Mocht u hierover vragen hebben neem dan vrijblijvend contact op.